Dit zijn de belangrijkste voedingstips als je aan fitness doet

0
166

Doe je actief aan fitness en streef je ernaar om spiermassa op te bouwen en je vetmassa te verliezen? Dan is het belangrijk dat je niet alleen actief traint, maar dat je je lichaam ook de juiste voedingsmiddelen aanbiedt die jouw doelen ondersteunen én die je lichaam helpen om voldoende te herstellen. Maar hoe zorg je nu voor een gezond voedingsplan? En, nog belangrijker, hoe houd je dit vol terwijl je een enorm druk bestaan hebt? Zeker wanneer je weinig tijd hebt om dagelijks uitgebreid te koken of veel na te denken over de boodschappen en de macro’s in je voeding, is dit een uitdaging. Daarom lees je in dit blog de beste voedingstips.

 

Spiermassa opbouwen? Eet dan meer calorieën dan je verbrandt

Wil je snel je spiermassa gaan opbouwen? Dan moet je ervoor zorgen dat je dagelijks genoeg calorieën binnenkrijgt waar je niet alleen je dagelijkse activiteiten op kunt uitvoeren, maar ook dat er calorieën overblijven die je lichaam kan inzetten om een goede en snelle spiergroei te realiseren. Houd hierbij als vuistregel aan dat je zo’n 300 tot 500 calorieën boven je dagelijkse caloriebehoefte kunt eten, onder voorwaarde dat je intensief blijft trainen.

 

 Houd een goede verhouding van je macro’s aan

Als actieve sporter kan het niet anders dan dat je gehoord hebt van macro’s. Veel mensen die bezig zijn met het opbouwen van hun spieren denken dat eiwitten goed zijn en dat koolhydraten zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Niets is echter minder waar. Om een optimale spiergroei te kunnen realiseren en tegelijkertijd zo min mogelijk vet op te bouwen, kun je een verhouding aanhouden van 40% koolhydraten, 30% eiwitten en 30% vet. 

 

Maak gezond eten gemakkelijk

Als je een druk bestaan hebt, heb je niet iedere dag de tijd om uitgebreid te koken of urenlang de verhoudingen van je voeding te berekenen. Maak het jezelf dan ook gemakkelijk door een maaltijdplan op te stellen en eens per week je maaltijden te preppen. Ook kun je gebruik maken van kant en klare, maar zeer gezonde fitness maaltijden die de juiste verhoudingen van macro’s hebben om jouw gestelde doelen te helpen realiseren.

 

Drink genoeg water

Veel actieve sporters vergeten dat ze genoeg water moeten blijven drinken om hun lichaam in topvorm te houden. Een goede vochtbalans zorgt ervoor dat je gemakkelijker gewicht verliest. Zorg ervoor dat je dagelijks zo’n twee tot drie liter water drinkt. Ben je aan het sporten? Drink dan om het halfuur een paar goede slokken water.